HU-04- Alkalmazkodás az éghajlatváltozáshoz a Homokháti kistérségben

Jelen projekt átfogó célkitűzése a vízgazdálkodás javítása, a szélsőséges időjárás hatásainak kezelése.

Partnerek:

Mórahalom Város Önkormányzata
EEA Grants
Közép- és Kelet-Európai Regionális Környezetvédelmi Központ

Pénzügyi adatok:
A projekt összköltsége 100% 936 157 EUR
ERDF támogatása 85% 795 733 EUR
Önerő biztosítása 15% 140 424 EUR

Jelen projekt átfogó célkitűzése a vízgazdálkodás javítása, a szélsőséges időjárás hatásainak kezelése. Célunk, hogy a projekt elősegítse az éghajlatváltozást hatásaihoz való alkalmazkodást, a Homokháti kistérség vízháztartásának kiegyensúlyozottabbá tételét, a meglévő vízhálózati rendszer korszerűsítésével, hogy az komplex megoldást nyújtson a vízpótlás és a vízelvezetés problémáira, továbbá az aszályos és a víz bő időszakokban a tározó képesség szempontjából megfelelő kapacitással bírjon.
A tervezett beavatkozás a Tisza folyó hasznosítható vízkészletére alapozva kívánja megoldani a Homokháti kistérség érintett területének felszíni vízpótlását. A fejlesztés keretében – több ütemre bontva – a külterületen lévő belvízelvezető főművi csatornák , műtárgyak, átemelő telepek korszerűsítésére kerül sor, továbbá a belvízzel való gazdálkodás fejlesztésének lehetőségei is bővülnek. A tervezett beruházás folytatása egy EU által támogatott (DAOP) már lezárult projektnek.

A beruházás alap adatai:
  • A Domaszéki 2 j. szivattyútelep tolózáraknáját elhagyva az NA 900 mm-es nyomócső 82,84 mBf. tengelymagassággal csatlakozik a DN 900 mm-es nyomócsőhöz.
  • A Domaszéki 2. j. szivattyúteleptől 82,84 mBf. szinten kiinduló DN 900 nyomócső szakasza a vízpótlási útvonal 17+003 - 18+127 km szelvényei között épül 1 124 fm hosszal éri el a Maty-Subasai főcsatornát, ahol vízhozam szabályzó és leürítő vezetékkel tolózárakna létesül.
  •  A 18+127 km szelvényben létesülő tolózárakna jellemző adatai:belmérete 3,50 x 4,20 m
  • a műtárgy fenékszintje 83,80 mBf.
  • a műtárgy kezelőszintje 86,60 mBf.
  • DN 900 csatlakozási tengelye 84,45 mBf
  • A Maty-Subasai főcsatorna felé tolózáraknába beépítve, NA 400 mm átmérőjű vízleadási lehetőség épül tolózáras elzárással.
  •  Egyben felújításra kerül a 18+098 km szelvényben található meglévő műtárgy.
  •  A tolózáraknából kiágazó DN 400 leürítő cső csatlakozik a Maty-Subasai főcsatorna 11+280 km szelvényébe.
  • A DN 900 nyomócső a tolózáraknában 90°-os töréssel épül tovább első körben a 18+800 km szelvényig, majd a későbbiekben a 19+331 km szelvényben elhelyezkedő csillapító - vízszintszabályozó műtárgyig.
  •  Tehát ebben a pontban leírtak alapján vízjogi létesítési engedélyt kérünk a Homokhátsági vízpótló rendszer kiépítéséhez szükséges nyomvonalelemekre:
  •  Domaszéki csatorna 17+003 – 18+127 km szelvényei között DN 900 nyomócső 1124 m hosszban
  • Domaszéki 3j műtárgy felújítása a 18+098 km szelvényben
  • Tolózárakna kiépítése vb aknaépítéssel. DN 900 tágulási közdarab PN 6, DN 900 tolózár PN6, DN 1000 befalazó idomok. Nyíltszelvényű csatornán DN 900 nyomócső átvezetése Maty-Subasa csatorna burkolása DN 400 leürítő vezeték kiépítése szerelési közdarab PN 6, DN 400 tolózár beépítése PN 6.
  • Domaszéki csatorna 18+127 – 18+800 km szelvényei között DN 900 nyomócső 673 m hosszban (földút keresztezéséig)

Beruházással érintett területek:
Szeged-Kiskundorozsma 7164,7162,7448 Hrsz.
Szeged-Kiskundorozsma 0431/1 Hrsz.
Domaszék 0356/1, 0361/48, 0361/42, 0361/44,0361/45, 0361/26, 0361/53, 0363, 0364/1, 0364/2, 0365 Hrsz.

Rólunk írták:
http://www.morahalom.hu/a_norveg_nagykovettel_ultetett_fat_morahalmon_nogradi_zoltan